2PowerWalk

Wat is powerwalk

Powerwalk is een sport die is overgewaaid uit Amerika. Het wordt ook wel fitwalk genoemd, of, in het Nederlands fitlopen of sportief wandelen.

Powerwalk houdt het midden tussen gewoon wandelen en een hardlooptraining. Bij powerwalk wandel je in een stevig tempo (zo’n 6 tot 9 kilometer per uur), waarbij je een krachtige armbeweging maakt en extra actief afzet met je voeten. Daardoor gaat je hartslag net zover omhoog dat het genoeg is om je conditie te laten verbeteren. De training begint met een goede warming-up en eindigt met een cooling-down. Zo voorkom je dat je spierpijn of blessures krijgt. Ook doe je tussendoor rek- en strekoefeningen om het effect te vergroten.

Bij powerwalk ben je actiever dan bij gewoon wandelen, je doet dus echt aan sport. Een groot voordeel vergeleken met sporten zoals hardlopen is dat je bij powerwalk veel minder je gewrichten belast. Bij hardlopen kom je elke keer met een schok neer, wat relatief zwaar is voor je onder meer je knieën. Omdat je bij powerwalk geen schoksgewijze belasting hebt, heb je veel minder kans op blessures. Het is daarom ook zeer geschikt voor ouderen. Ook zwaardere mensen of mensen met knie- of rugklachten kunnen deze sport prima beoefenen. Verder is het een ideale manier om weer in conditie te komen na een blessure. Naast deze specifieke voordelen heb je bij powerwalk natuurlijk ook de ‘gewone’ voordelen van het sporten: het vermindert de kans op hart- en vaatziekten, verlaagt het cholesterolgehalte en de bloeddruk en het versterkt je spieren. Bovendien voel je je fitter als je aan sport doet en heb je meer uithoudingsvermogen.

Powerwalken kan je ook zelf doen. Wil je weten hoe hard je loopt dan kun je diverse app’s downloaden, zoals looptijden.nl: een gebruiksvriendelijke app, die alles overzichtelijk registreert. Ook geeft hij elke kilometer een update over hoe je ervoor staat. Zet wel even de gps aan op je telefoon.

Outfit

Omdat je in een stevig tempo wandelt en je hartslag omhoog gaat zul je mogelijk na een rondje powerwalken de zweetdruppeltjes op het voorhoofd hebben staan. Zorg daarom dat je kleding kiest waar je vrij in kan bewegen maar ook die kan ademen. En wanneer het koud is is laagjeskleding aan te bevelen. Qua schoeisel trek je fijne comfortabele schoenen aan zoals hardloopschoenen, wandelschoenen of gewone sportschoenen. Je hebt verder niets nodig, alles wat je meeneemt is een ballast tijdens de training.

Nuchter trainen

Indien je nuchter traint (dus niets gedronken en gegeten voor de training) ben je nog beter bezig voor je lijf. Na het Powerwalken kun je water bulkdrinken en wanneer je thuis komt en omgekleed bent is het tijd voor je ontbijt. Dan kan de dag goed beginnen.

Wat doet 2Power

2Power biedt ook powerwalken aan. Of in een personal training of binnen de groepstraining.

Inschrijving Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle nieuws over Vitaliteit & gezonde leefstijl

schrijf u dan nu in voor de 2Power Nieuwsbrief.